phone

۰۲۱-۴۱۸۵۸

با خیال راحت ثبت شوید...

ثبت شرکت تضامنی

 

ثبت شرکت تضامنی و صرافی

 

شرکت تضامنی:

شرکت تضامنی، شرکتی است که تحت نام مخصوص برای امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود. اگر دارایی شرکت برای تأدیه‌ تمام قروض کافی نباشد، هر یک ازشرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است. هر قراری که بین شرکاء برخلاف این، ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث، کان لم یکن خواهد بود. در نام شرکت تضامنی باید عبارت «شرکت تضامنی» ‌و لااقل اسم یک نفر از شرکاء ذکر شود.

به عبارتی دیگر شرکت تضامنی که به لاتین: general partnership نامیده می شود، شرکتی است که تحت اسم بخصوصی جهت امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود. اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض شرکت کافی نباشد٬ هرکدام از شرکا مسئول پرداخت تمامی قروض می‌باشند. در صورتی که نام برخی مالکان شرکت و در نام شرکت آمده باشد، ماهیت شرکت، تضامنی محسوب می‌شود. شرکت تضامنی ساده‌ترین نوع از شراکت است که برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر، تشکیل می‌شود و در آن شرکاء فعالیت‌های مستمر و مستقل کارآفرینی را تحت نام یکشرکت اجرا می‌کنند. موسسین در قبال کلیه بدهی‌های شرکت، شخصاً مسئولیت دارند.

نام شرکت تضامنی به شکل: ( شرکت تضامنی + نام یکی از شرکا + شرکا ) می باشد. مثال: شرکت تضامنی امینی و شرکا.

درصورتیکه موضوع شرکت تضامنی، صرافی (خرید و فروش و حواله ارزی، خرید و فروش سکه و...) باشد، قبل از ثبت شرکت نیاز به اخذ مجوز از بانک مرکزی و همچنین تادیه حداقل مبلغ 40 میلیارد ریال (برای تهران و شهرهای بزرگ) و مبلغ 20 میلیارد ریال (برای شهرهای کوچک) تماما بصورت نقدی نزد یکی از موسسات اعتباری می باشد.

حداقل ۷۰ درصد از سرمايه صرافي مؤسسه اعتباري، همواره بايد به طور مستقيم متعلق به مؤسسه اعتباري ذي ربط باشد.

بانک مرکزي مي تواند هر زمان که صلاح بداند نسبت به تغيير و اعلام حداقل سرمايه موضوع اين ماده اقدام نمايد.

در صورتي که سرمايه صرافي به دليل زيان از سرمايه ثبت شده کمتر شود، صرافي موظف است حداکثر طي مدت سه ماه سرمايه خود را تکميل نمايد.

اجازه نامه تأسيس صرافي صرفا به منظور انجام امور ثبتي صادر مي شود و شروع به فعاليت صرافي منوط به کسب مجوز فعاليت از بانک مرکزي است.

مدت اعتبار اجازه نامه تأسيس، حداکثر شش ماه پس از صدور است.

صرافي موظف است پس از ثبت و تأسيس، حداکثر طي مدت شش ماه از تاريخ ثبت، نسبت به اخذ اجازه نامه فعاليت از بانک مرکزي اقدام نمايد.

در صورتي که صرافي پس از گذشت شش ماه از تاريخ ثبت، نسبت به اخذ اجازه نامه فعاليت از بانک مرکزي اقدام ننمايد و يا موجبات اخذ اجازه نامه فعاليت از بانک مرکزي را فراهم نسازد؛ ضمن کان لم يکن تلقي شدن اجازه نامه تأسيس وعدم صدور اجاز هنامه فعاليت، صرافي موظف به انحلال قانوني شرکت است.

اجازه نامه فعاليت براي بار اوّل با مدت اعتبار دو سال صادر و اعطا مي گردد و براي دفعات بعد و در صورت تأييد عملکرد صرافي توسط بانک مرکزي، با مدت اعتبار حداکثر پنج سال قابل تمديد مي باشد.

مؤسسين و شرکاي صرافي مجاز به واگذاري صرافي به غير در قالب هي چ يک از عقود از جمله عقد اجاره، نمي باشند.

هرگونه تغيير و جايگزيني در شرکاي صرافي در قالب شرکت تضامني مشروط به رضايت تمام شرکا، احراز شرايط لازم و موافقت بانک مرکزي است.

 

الزامات سهامداران و شرکای صرافی:

  • سهامداران، شرکا، اعضاي هيأت مديره و مديرعامل صرافي بايد از شرايط ذيل برخوردار باشند:
    دارا بودن تابعيت ايران و سکونت در ايران؛
  • سکونت در شهر محل فعاليت صرافي براي مديرعامل؛
  • پيرو يکي از اديان رسمي کشور؛
  • داشتن حداقل ۲۵ سال تمام براي اعضاي هيأت مديره و حداقل ۳۰ سال تمام براي مديرعامل صرافي؛
  • داشتن صلاحيت فردي؛
  • نداشتن سابقه چک برگشتي رفع سوءاثرنشده در شبکه بانکي کشور؛
  • نداشتن بدهي غيرجاري به مؤسسات اعتباري؛
  • نداشتن سمت مديرعامل، عدم عضويت در هيأت مديره و همچنين نداشتن همزمان سهم يا سهم الشرکه در ساير صرافي ها و يا مشارکت همزمان در تأسيس صرافي هاي ديگر؛
  • دارا بودن حداقل مدرک تحصيلي کارشناسي و يا حداقل پنج سال سابقه فعاليت بانکي در بانک ها و مؤسسا ت اعتباري غيربانکي و يا فعاليت صرافي در صرافی هاي مجاز براي مديرعامل؛
  • دارا بودن گواهي نامه مهارت هاي انجام عمليات صرافي از مؤسسات.

اکثر قوانین این نوع شرکت مانند شرکت با مسئولیت محدود است.

 جهت دریافت اطلاعات بیشتر راجع به قوانین صرافی ها، با موسسه تندیس مهان در ارتباط باشید.

مدارک لازم برای ثبت شرکت تضامنی:


۱-دو نسخه شرکتنامه تکمیل شده (توسط تندیس مهان)
۲-دو نسخه تقاضانامه تکمیل شده (توسط تندیس مهان)
۳-دو نسخه اساسنامه تکمیل شده (توسط تندیس مهان)
۴-تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام های پیشنهادی و همچنین فیش واریزی (توسط تندیس مهان)
۵-اصل مجوز فعالیت از مراجع ذی ربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد. (توسط کارفرما یا تندیس مهان)
۶-کپی برابر با اصل مدارک هویتی کلیه ی شرکاء، مدیران و هیات نظار(در مواردی که تعداد شرکا بیش از ۱۲ نفر باشند). (توسط کارفرما)
۷-اصل گواهی عدم سوءپیشینه جهت امضای هیئت مدیره،مدیر عامل (توسط کارفرما)
۸-دو نسخه صورتجلسه ی مجمع عمومی موسسین (توسط تندیس مهان)
۹-دو نسخه صورتجلسه ی هیات مدیره (توسط تندیس مهان)
۱۰-اصل وکالتنامه ی وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد. (توسط تندیس مهان)

 

با ثبت تندیس مهان، با خیال راحت ثبت شوید...

همین الان تماس بگیرید!