طرح كسب و كار (Business Plan)

تعريف: طرح كسب و كار سندی است كه جزئيات یک كسب و كار را بصورت کامل و شفاف مشخص ميكند. اين سند بايستی علاوه بر تشريح شرایط كنوني، نیاز ها، نگرش و نتايج پيش بيني شده را شرح دهد و كليه جوانب آن را ارزيابي كند.

طرح هم براي دارنده آن و هم براي سرمایه گذاران آن، به دلايل زير لازم است:


1- چیزی که اهمیت دارد آن است كه دارنده طرح درباره هدف خود از كسب و كار و منابعي كه براي آن نياز دارد به دقت تفكر كند. اين موضوع در برآورد ميزان سرمايه مورد نياز، به او كمك خواهد كرد.
2- کمی بعيد به نظر ميرسد كه مالك كسب و كار، براي راه اندازي آن سرمايه كافي داشته باشد. حمايت كنندگان مالي - بانكها يا سرمايه گذاران ريسكي - بايد متقاعد شوند كه سرمايه گذاري در كسب و كار جديد، منطقي و درست است.
3- اگر كسب و كار ايده خوبي نداشته باشد، هم براي صاحب آن و هم برای سرمایه گذاران آن، بايد اين موضوع را در مرحله برنامه ريزي و قبل از هدر رفتن مقدار زيادي از زمان و هزينه، شناسايي كنند.

 

مراحل اجزاي يك طرح كسب و كار چیست؟


مرجله اول اهداف كلي آن کسب و کار است. سپس مشخصات کلی مجری و همکاران طرح. در مرحله بعدی تعریفی مختصر و مفید و توصیف کسب و کار می باشد. در مرحله بعدی تحلیل استراتژی بازار به نحوی که قابلیت اجرای طرح را داشته باشد. تحلیل مالی در مرحله بعدی است که بایستی حتما یک تحلیل جامع و کامل از سرمایه و امور مالی داشته باشید و در نهایت خلاصه طرح را بیان کنید.

 

مجری یک طرح کسب و کار بایستی قبل از ایجاد طرح سوالات کلیدی زیر را از خود پرسیده و پاسخ آنها را پیدا کند:

 

چه چیزی؟
چرا؟
چگونه؟
چه کسی؟
چه زمانی؟
چقدر؟

 

موسسه تندیس مهان آماده تهیه و گردآوری انواع طرح های کسب و کار در زمینه های مختلف می باشد. با مشاورین ما در تماس باشید.